IRL-i uue esimehe lihtsad valikud

-
Isegi IRL-I au-esimees, kes küll algselt andis vasakvalitsusele õnnistuse, ei suuda seda rapsimist enam vaikides pealt vaadata. Tema juhtimisel 90-ndate alguses alustatud raske tee jõuka Eesti suunas on selgelt vasakule kraavi kiskumas.  Uue esimehe valimisega IRL-le tekkis hetkeks võimalus, et IRL ei luba seni saavutatut prügikasti visata, kuid tänaseks on selge, et tehakse ilmselt mõningad kosmeetilised parandused aga näiteks põhimõtteliselt vale otsus riigieelarve totaalselt defitsiiti lasta ei kao kuhugi.
Väiksemas skaalas oleme sellist lahendust Paide linnas ju üle elamas. Kunagine otsus kalli laenuraha eest spordihoone ehitada, selleks mitte EL vahendeid kasutada, on põhjustanud olukorra, kus isegi kõige elementaarsemaks teede ja tänavate remondiks ei jätku iga-aastaselt raha. Linna finantsid on selliselt kujundatud, et valimiste aastal saab küll natuke teha, kuid sealt edasi peab uuesti keskenduma vana laenu tasumisele.

Riigi tasandil tähendab defitsiidis eelarve tulevikus sarnaste keeruliste otsuste tegemist, kuid siis võivad löögi alla sattuda nii päästjad, politseinikud kui pensionärid ja õpetajad. Mõistlik oleks järgida konservatiivseid eelarve reegleid ning järk-järgult, vastavalt võimaluste kasvule, suurendada riigieelarve kulusid. Selliselt ei peaks me ühel päeval seisma lõhkise küna ees ja kärpima eluliselt vajalikke valdkondi.

Valitsuse eesmärgid on lühikese perspektiiviga. Pakutud lahendused suurendavad küll sisetarbimist ja siseturule suunatud sektorite kasvu, kuid nõrgestavad ekspordile suunatud ettevõtteid, kuna palgasurve suureneb veelgi. Kõrgemapalgaliste töökohtade loomise konkurentsis Eesti positsioon halveneb tuntavalt ning keskmise palga lõksust pääsemine muutub üha keerukamaks.

Riigina suutsime selle sajandi kõige suuremast majanduskriisist tulla välja ilma oma reserve põrmustamata ja nüüd plaanib vasakvalitsus need muuta tolmuks majanduse kasvu faasis. Fiskaalpoliitika seisukohalt valatakse sisuliselt bensiini heleda leegiga põlevasse lõkkesse. Arvestades majanduse tsüklilisust ja asjaolu, et ka EL-vahendite maht Eesti jaoks hakkab vähenema, peab täna hoopis reserve suurendama. Selliselt saaksime neid kasutada investeeringuteks ja majanduse elavdamiseks siis, kui seda tõesti vaja on.

Riigieelarve tulude pool ei võimalda selliseid kulutusi teha nagu plaanitud. Seega ei ole suureks üllatuseks, kui juba mõne aja pärast on koalitsioon sunnitud tõdema, et peavad kas osadest kulukatest lubadustest jooksvates kuludes loobuma või siis nende katteks laenu võtma. Laenu võtmine jooksvate kulude katteks tähendab aga järjekordse väga suure arve kirjutamist meile ja meie lastele. Peame seda arvet veelgi suuremate maksude toel tulevikus kinni maksma.

Järgmisel aastal tähistame oma riigi 100.ndat sünnipäeva. Me ei ole kogu seda perioodi vabas riigis elanud ning oma riiki ehitada ja heaolu suurendada oleme saanud vaid viimase veerandsajandi. Jõukuse kasvatamine ei ole projekt, mille kohta saaks öelda, et oleme lõplikult kohale jõudnud. See teekond jätkub läbi aja ja iga valitsus peab sellesse mõistuspäraselt panustama. Eestile edu toonud tasakaalus eelarve, lihtne maksusüsteem ja e-riik ei peaks sattuma rünnaku alla, kui parlamendis on enamus jõududel, kes programmiliselt on lubanud neid sihte kaitsta. IRL-i uus esimees peaks seda arvestama ja julgelt survestama koalitsioonipartnereid, et need loobuksid kõigist ebamõistlikest ideedest.

Eelmine
Valgus tunneli lõpus on kustunud
Järgmine
Uus PAIDE on inimeste jaoks

Lisa kommentaar

Email again: